Metodika neúspěchu

Úspěch. Jak ho ve firmě docílit? Existuje nemálo zaručených receptů vedoucích k úspěchu. Paradoxně je už někde četl každý. Jsou známy důležité návyky, nejlepší způsoby využívání kapacity mozku, nejefektivnější styly komunikace, nejužitečnější nástroje, nejsprávnější metodiky a tak dále. Cílem všech těchto témat je zaručit úspěch. Najít však v tak vzácném jevu jako je úspěch onu magickou formulku či zázračnou přísadu je prakticky nemožné. Něco jako nalézt perpetum mobile. Koneckonců, přestože jsou k mání všechny recepty, nějak dramaticky se počet zázraků nezvýšil. Zkusme na to tedy jít z druhého konce a řekněme si, co k úspěchu rozhodně nevede.

Metodika neúspěchu

Chcete-li si zcela bezpečně zajistit nepřízeň osudu, rozhodně se vyvarujte záměru. Záměr má tu nepříjemnou vlastnost, že vás nutí ho naplňovat. Když už máte tu smůlu, že záměr máte, dá se ještě manipulovat okolím, aby záměru bránilo, a nebo prostě se záměrem otevřeně bojovat a rozbít ho. Obě varianty stojí dost práce, ale pořád jsou relativně jistým způsobem, jak se záměru zbavit.

Nemáte-li záměr, blahopřejeme. Ale pořád ještě můžete mít vizi. Je-li tomu nedejbože tak, popřete ji. Dělejte všechno naopak. Však ona časem zmizí.

Musíte-li si stanovit nějaké cíle, ať už proto, že je po vás někdo chce nebo proto, že je potřebujete pro sebeobhajobu, dávejte si co nejnižší možné. Lze je pak v případě potřeby snadno splnit nebo také zahodit jako zbytečné. Dobrým tahem je dávat si cíle protichůdné, aby bylo možné věnovat se vyplynuvším konfliktům a nebyl prostor na nic jiného. Ale i kdyby nakonec cíle byly splněny, stejně nebudou mít žádný efekt, takže budete v suchu.

Potřebujete-li tým, věnujte velké úsilí poštvání jeho členů proti sobě. Udělejte to například uspořádáním několikadenního teambuildingu, jehož součástí bude zavedení nesmyslných opatření, která pomocí nespravedlivých osočení vyrobí obětní beránky a následně změní  nepochopitelným způsobem kompetence klíčových osob.

Řešíte-li hospodaření a finanční řízení, nechte toho. Nemá to cenu. Lepší je vůbec netušit a pak být příjemně překvapen, že s takto červenými čísly je neúspěch zaručen. Poskytne to též prostor pro zavedení řady optimalizací, které znemožní dělat cokoliv smysluplného, a tím se neúspěch výrazně podpoří.

Samozřejmě by šlo doplnit ještě řadu dalších věcí. Nemá to ale cenu. Proč se obtěžovat čímkoliv dalším, když kterákoliv z předchozích zásad stačí k pohřbení celé firmy?

Šlape-li však i přes všechna uvedená doporučení a navzdory vašemu úsilí firma jak hodinky a vy máte obavu, že by se úspěch přece jen mohl dostavit, je na čase začít usilovat o firemní vyhoření.


Záměr

Máte zájem o nezávaznou konzultaci s autory beacons? Ozvěte se nám!

Share

Autor: Jan Procházka

Jan Procházka v beacons.cz pomáhá klientům především se změnou pohledu na zdánlivě neřešitelné situace. Ze zkušenosti ví, že pro řešení svízelných situací je změna pohledu nezbytná, a také ví, že je náročná. Věří, že základem každého dobrého řešení je záměr a že bez něj nemá člověk důvod nic měnit a zlepšovat. Navzdory své upovídanosti se soustředí na zmenšování složitosti problémů a jednoduchost.

1 komentář na „Metodika neúspěchu“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *